Mijn beroepspraktijk als kunstenaar bestaat uit het maken en tentoonstellen van bewegende objecten en installaties. Deze licht ik toe d.m.v. door mij uitgevoerde pianoconcerten. De pianoconcerten voer ik zowel solo uit, als samen op vier vleugels met de drie andere leden van het Bergen Kwartet. Een aantal van mijn beelden toont de voorstelling van een gebouw. Sommige gebouwen vinden hun oorsprong in bestaande gebouwen die ik in mijn leven ben tegengekomen. Anderen komen voort uit een zuiver imaginaire bron. De herinneringen aan de gebouwen vormen de basis voor de bewegende objecten waarvan ik sommige beschouw als ruimtelijke tekeningen. Door middel van o.a. elektromotoren laat ik onderdelen van de beelden bewegen waardoor het karakter en de betekenis van de gesuggereerde ruimtes verandert. De bewegingen hebben veelal een dwingende, repetitieve aard. Mijn bewegende objecten zijn onder meer het resultaat van pogingen om een bepaalde sfeer die rond of in een gebouw, stad of gebied uit te beelden. Daarbij realiseer ik mij dat de aard van de sferen voor iedere toeschouwer verschillend kan zijn. Herinneringen zijn naar mijn mening nooit statisch. Om die reden laat ik vrijwel alle objecten die ik maak vibreren, in een poging het grillige karakter van herinneringen te verbeelden. Begrippen als melancholie, tijd en stilte spelen een belangrijke rol in mijn werk. Als pianist ben ik bijzonder geïnteresseerd in de muziek van de Nederlandse componist Simeon ten Holt. Ik herken gevoelsmatig parallellen tussen zijn muziek en mijn beelden. Het maken van een object en het uitvoeren van een muziekstuk komt in mijn beleving voort uit één bron. Vragen die opdoemen tijdens de bouw van een sculptuur, vinden vaak hun antwoord tijdens het spelen van de muziek. Hoewel zowel mijn objecten als de muziek van Ten Holt op zichzelf staan en ook heel goed zonder elkaar kunnen, streef ik er toch steeds naar om combinaties te realiseren van mijn exposities en concerten van Ten Holts composities. De inhoudelijke verbindingen tussen de objecten en de muziek leveren een extra dimensie op voor de toeschouwer annex toehoorder. De reacties die ik van mijn publiek krijg, vormen een waardevolle bron voor de bouw van nieuwe beelden en nieuwe interpretaties van de muziek die ik speel.
|