kunstenaars/vormgevers




 

cv pagina


test
test
Wout Berger (m)

terug vorige volgende
, , , , , , ,


laatst gewijzigd op

25 juni 2007


persoonsgegevens
achternaam Berger
voornaam Wout
woonplaats UITDAM
gemeente Waterland
e-mail
stuur een e-mailbericht
geboortejaar 1941
geboorteplaats Ridderkerk

beroepsgegevens

werkbeschrijving
De foto van een landschap is meestal opgebouwd uit een voorgrond, een horizon en daarboven de lucht. Wanneer wij een foto van een landschap bekijken en we laten onze blik van boven naar beneden zakken dan zoomen we in. In perspektief is de horizon een aantal kilometers verwijdert en afhankelijk van het standpunt honderden meters breed, als onze blik over de foto langzaam naar beneden glijdt, kijken we in het landschap steeds dichterbij, de opname-afstand wordt kleiner en hoe kleiner die afstand wordt hoe meer de verhouding tussen werkelijkheid en afbeelding naar 1 staat tot 1 (1 : 1) gaat, we kijken steeds meer in toenemende close-up. De laatste jaren richt ik mijn blik steeds meer op de voorgrond, de horizon is boven uit het beeld verdwenen, ik fotografeer close-ups in een aflopend kader, een paar vierkante meter, meer heb ik niet nodig, een prettige bijkomst is dat de wat saaie vorm 'voorgrond, horizon, hemel', geen rol meer speelt. Een reden waarom ik kleine plekken 'natuur'fotografeer is omdat de natuur zich steeds verder terugtrekt uit het landschap. Het landschap van de BeNeLux is een natuur/cultuur-landschap waaruit de 'natuur'aan het verdwijnen is door menselijk ingrijpen en daardoor plaats moet maken voor het zogenaamde cultuurlandschap. Met mijn foto's spreek ik geen waardeoordeel uit, cultuur ervaar ik als niche van natuur. Natuur-cultuur-landschap, het vervuilde landschap, het agrarisch landschap, het asfalt landschap, het landschap in sociaal/historisch perspektief. Wanneer ik in het landschap ben klinken dit soort 'inhoudelijke' benamingen als verre echo's met nauwelijks enige betekenis... Focussen, is een fenomenaal (fenomologie: wijsgerige richting of methode, die door zo nauwleurig mogelijke beschrijving van wat onze begrippen inhouden en langs de weg van het intuitief aanschouwen, het wezen der dingen tracht te ontdekken.) fotografisch begrip en focussen is wat ik doe. In opgespoten zandvlakten bloeien prachtige eenjarige bloemensoorten, op en tussen donkergrauwe assintels en kolengruis zie ik blauwe distels, gele bloemen, naald- en loofbegroeiing, wegbermen zijn een waar paradijs. Tot slot enkele losse gedachten: Fotografie is het medium van de buitenkant. De potentie van de fotograaf ligt in zijn vermogen de buitenkant te formuleren en een eventuele diepere betekenis naar het oppervlak te halen. Fotografie is een visuele wijze van communiceren, een visuele taal waarin ik mij als fotograaf kan uitdrukken. Alles kan gefotografeerd worden en is waarschijnlijk al gefotografeerd - deze gedachte kan zo deprimerend zijn dat alle lust om een foto te maken verdwijnt - deze gedachte is echter ook bevrijdend omdat orginaliteit ondergeschikt is, het gaat om de inhoud en de vorm.

tentoonstellingen
jaar  expositieruimte  type  plaats  land  soort
2005 KunstRai/Gallery Van Kranendonk Kunstmanifestatie Amsterdam Nederland groeps
2004 Biënnale Conches Kunstmanifestatie Conches en Ouche Frankrijk groeps
2004 Constructed Moment Museum Den Bosch Nederland groeps
2004 Galerie Le Besset Galerie Ardèche Frankrijk groeps
2004 Galerie Polaris Galerie Parijs Frankrijk groeps
2004 Gallery Witteveen Galerie Amsterdam Nederland groeps
2004 Maison Louis Vuitton Anders Tokyo Japan groeps
2004 Musée des Beaux Arts Museum Clermond-Ferrand Frankrijk groeps
2004 Paris Photo/Gallery van Kranendonk Galerie Den Haag Nederland groeps
2004 Pictura Dordrecht Nederland groeps

publicaties
jaar  titel  uitgever  auteur// samensteller  soort uitgave
2003 Nature/Culture Wout Berger en Gallery Van Kranendonk kunstenaarsboek
2002 Fotografen in Nederland Fotomuseum kunstenaarsboek
2001 Trade Fotomuseum Winterthur
2001 Sand Water Peat-Harena Aqua Palus Provincie Zuid-Holland
1999 Human Conditions Toronto
1998 Wout Berger Gallery Van Kranendonk catalogus solo-expositie

gepubliceerd in de media
jaar  naam media  titel  journalist//auteur  typering
2004 Kunstbeeld nr. 3
2004 EyeMazing
2004 Le Monde 2 nr. 18399 21/22 pg. 18
2004 Ryuko Tsushin, Tpkyo
2004 ArtPress nr 299 pg. 10
2004 Magazine Zurban

huidige nevenactiviteiten // toegepaste activiteiten
start  eind  soort werk  instelling// opdrachtgever
2004 2004 commissiewerk Flacc Genk, België
2004 2004 commissiewerk HSL Trein, Nederlandse Regering
2004 2004 commissiewerk Sanguin (bloedbank), Amsterdam
2003 2005 bestuur- en organisatiewerk Fonds beeldende Kunst, Vormgeving en Bouwkunst Ams
2002 2002 commissiewerk Rabobank Haarlemmermeer
2001 2001 commissiewerk Arma lease, Nieuwegein
2000 2000 commissiewerk Arma lease, Nieuwegein
2000 2001 commissiewerk Provincie Zuid-Holland
1999 1999 commissiewerk Constructing Identity, Rotterdam
1999 1999 commissiewerk Arma lease, Nieuwegein

beroepspraktijk  
beroepspraktijk: werkt zowel vrij als in opdracht

werkformaat  
werkformaat: zowel kleine als grote formaten